- Mentadbir dan mengurus hal ehwal pentadbiran, aset, inventori, keperluan pejabat dan kemudahan unit.
- Bertanggungjawab dalam menyedia dan menyelaraskan perkara berikut :
- Sasaran Kerja Tahunan Unit & KPI;
- Penyediaan bajet;
- Laporan bulanan;
- Laporan tahunan;
- Laporan PIN;
- Laporan Jawatankuasa Tadbir Urus;
- Laporan Jawatankuasa Latihan dan Sangkutan;
- Laporan MyAkrab;
- Menguruskan segala perolehan, sebutharga atau tender dan segala pembayaran yang melibatkan unit;
- Menyelaras unit dalam melaksanakan dan mencapai pensijilan 5’S, KIK dan sebagainya;
- Bertanggungjawab dalam penyediaan dokumen unit meliputi MPK, FM, dan sebagainya;
- Urusetia kepada Jawatankuasa Promosi USIM;
- Urusetia kepada Jawatankuasa Laman Web USIM;
- Urusetia kepada penyediaan Laporan Tahunan USIM;
- Menyedia dan mengemaskini senarai nama rakan USIM dari masa ke semasa.
- Skop : Pengurusan Acara dan Protokol
- Menasihati dalam Urusan Protokol Majlis Universiti
- Menguruskan Jemputan Tetamu Kenamaan
- Pengurusan Majlis Rasmi dan Utama Universiti
- Pengurusan Dokumentasi Fotografi Majlis Rasmi
- Majlis Perhimpunan Bulanan USIM dan Majlis Amanat Niab Canselor
- Pengurusan Lawatan Dalam Negara ke USIM
- Urusetia bersama JK Induk Majlis Konvokesyen USIM
- Menguruskan Pertemuan atau Kunjungan Hormat Pengurusan Tertinggi
- Perhubungan dan Keraian Universiti
- Skop : Promosi
- Urusetia Mesyuarat JK Promosi USIM
- Urusetia Induk Hari Terbuka USIM
- Pengurusan dan Penyelarasan Pameran dan Promosi
- Skop : Terjemahan
- Proses Terjemahan Dokumen Universiti ke dalam Bahasa Melayu, Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris
- Skop : Penerbitan Korporat
- Penerbitan Diari, Kalendar, Buku Nota, Kad Ucapan
- Urusetia Laporan Tahunan USIM
- Merekabentuk serta penerbitan Korporat USIM
- Video Korporat
- Brosur/Phamplet/Bahan Promosi
- Diari, Kalender USIM, Kad Ucapan
- Perkhidmatan Grafik
- Sistem Pengurusan Dokumen Digital
- Pengurusan Laman Web Rasmi USIM
- Pengurusan WebTV USIM
- Perkhidmatan Videografi
- Perkhidmatan teknikal dan multimedia majlis rasmi universiti
- Pengurusan server dan peralatan teknikal perkhidmatan multimedia
- Inisiatif perisian open-source
- Skop : Perkhidmatan Pelanggan
- Komunikasi dan Perkhidmatan Pelanggan
- Perkhidmatan telefonis.
- Menjadi one-stop centre yang cepat, tepat dan berkesan bagi maklumat terkini mengenai perkembangan USIM kepada warga kampus dan masyarakat luar.
- Menyedia dan menguruskan perkhidmatan kaunter pertanyaan bagi tujuan rujukan.
- Menerangkan, memberi maklum balas dan menyampaikan maklumat yang tepat dan terkini sejajar dengan profesionalisme tugas StraComm.
- Skop : Hubungan dan Jalinan Media
- Pengurusan hal ehwal berkaitan media
- Menguruskan krisis yang melibatkan media
- Mengurus dalam sebarang urusan iklan dan promosi Universiti
- Membuat keratan akhbar, majalah, rancangan TV dan dari sumber-sumber lain untuk tujuan makluman kepada warga USIM
- Membuat dokumentasi serta rekod bagi tujuan arkib dan tujuan pelaporan bagi kesemua keratan akhbar, majalah, rancangan TV dan dari sumber-sumber lain
- Membantu pihak PTJ yang melibatkan urusan media dan publisiti
- Menulis artikel untuk terbitan media
- Mengumpul bahan untuk tujuan penerbitan :
- Risalah USIM
- Buletin Web
- BITARA (Buletin KPT)
- Prospect Malaysia
- Lain-lain penerbitan berkaitan
- Skop : Hebahan Awam
- Mengurus dan menyelaras dalam urusan publisiti :
- InfoPro
- InfoUSIM
- Perkhidmatan SMS
- Skrin Paparan Digital
- Menguruskan dan menyelaraskan sebarang pengedaran risalah/majalah/ akhbar kepada pihak luar dan juga warga USIM.
- Mengurus dan menyelaras dalam urusan publisiti :